Woensdag 11 sept van Isiolo naar Samburu Nat. Res. - Reisverslag uit Samburu, Kenia van Arie en Dineke Veelen - WaarBenJij.nu Woensdag 11 sept van Isiolo naar Samburu Nat. Res. - Reisverslag uit Samburu, Kenia van Arie en Dineke Veelen - WaarBenJij.nu

Woensdag 11 sept van Isiolo naar Samburu Nat. Res.

Door: Dineke

Blijf op de hoogte en volg Arie en Dineke

12 September 2019 | Kenia, Samburu

Wat hebben we heerlijk geslapen, ondanks dit hele, hele simpele hotel waar de vakantieman en Rob Geus een heel programma aan zou kunnen wijden. We hadden de wekker op 5 uur gezet, ja hij doet het weer, maar we hadden de wekker niet nodig want de imam van de moskee in de buurt ging al vroeg aan het jubelen. Douchen zat er deze ochtend niet in want de douche deed het niet en uit de kraan kwam maar een piepklein straaltje. Maar goed, we konden ons een beetje opfrissen en dat was al lekker. Om 6 uur een heel simpel ontbijt en om 7 uur de truck in, op weg naar het Samburu National Reserve.

We gingen daar om 8 uur het park in. Vol verwachting hoewel Caroline gisteren heel voorzichtig was met het beloven welke dieren wij zouden zien. Want natuur is natuur en dat kun je niet voorspellen.

Nou, we waren het park nog niet in of ze zagen de eerst zebra’s al. En die zijn hier anders dan de zebra’s die wij kennen. Ze hebben bv andere oren, hele grote, en de strepen zijn ook veel netter dan de andere zebra’s. Ze komen alleen hier voor en ze zijn aan het uitsterven. We zagen er op een gegeven moment wel een paar honderd bij elkaar en zoveel had Caroline zelfs nog nooit gezien. Zij twijfelde gisteren zelfs nog óf we ze wel zouden zien.

Gisteren heeft de chauffeur van de truck een belletje aangelegd in de truck zodat wij op de bel kunnen drukken als wij iets zien en willen dat hij stopt. Hij zit natuurlijk in de cabine. Nou, die bel werkte perfect. Caroline moest regelmatig op de bel drukken (en John de chauffeur stond dan meteen boven op de rem) want wat hebben wij veel dieren gezien vandaag!!! Veel meer dan verwacht. Wel 20 verschillende soorten en dan hebben we de vogels nog niet eens meegeteld. We zagen oa olifanten door de rivier lopen met kleintjes erbij die lekker aan het spelen waren in het water, Rothschild giraffen, pumba’s, krokodillen, bavianen en ook de geranuk gazelle. Dit is een gazelle met een lange nek en hij gaat op zijn achterpoten staan om de blaadjes uit de bomen te eten. Een prachtig gezicht.

Tussen de middag zijn we naar de lodge gereden en die was een stuk luxer dan die van afgelopen nacht. Prachtig gewoon, maar volgens Caroline krijgen we het ook niet meer zo luxe. We hebben heerlijk geluncht en daarna zijn we al vrij snel weer op pad gegaan.

We zagen ook heel veel vogels dus Wim kwam weer helemaal aan zijn trekken en zoals alle eerdere reizen ging iedereen in de truck weer fanatiek mee vogels spotten. Wim heeft ook een mede-vogelaar in Caroline gevonden en ze wisselen allerlei namen en soorten uit die ze willen zien. Tot ons grote geluk zagen we aan het eind van de middag zelfs twee cheeta’s liggen in het gras. Prachtig!! En alsof het niet op kon zagen we op weg terug naar de lodge een leeuwin. Daardoor waren wij eigenlijk te laat terug want je moet voor het donker wordt het reservaat uit zijn want je mag geen verlichting aan omdat dat sommige dieren kan verblinden en zij dan weer een makkelijke prooi zijn.

Er zijn natuurlijk weer heel veel foto’s gemaakt door iedereen. Helaas heeft het fototoestel van Ton, die man van die 1000 foto’s per dag, het begeven en is dat is toch wel zielig voor hem. Hij is een beetje vreemd maar toch ook wel erg aardig en vol goede wil om iedereen te helpen. Hopelijk zal het resetten van het toestel helpen en anders wil hij ergens een ander toestel kopen.

Het was weer veel gehobbel en gebobbel vandaag en we zijn dan ook regelmatig door de truck heen geslingerd. We zullen er wel blauwe plekken en spierpijn aan over houden maar alles voor het goede doel! Ook kregen we een lekke band maar we konden doorrijden want we hadden dubbel lucht, dus links en rechts twee achterbanden. Band verwisselen in de wildernis is natuurlijk geen optie.

Zo, we hebben hier wifi maar niet zo’n beste kwaliteit. Hopelijk lukt het versturen.

Morgen weer vroeg op. Lange reisdag en we gaan o.a. een Samburu stam bezoeken.

• 12 September 2019 - 18:13

Trudi :

Hoii Dineke en reisgenoten....nou je verhaal is prima doorgestuurd hoor.
    Wat geweldig al die dieren. Wat een geluk. Ik ben al blij als ik een hert kan spotten op de Veluwe hihi.
    Groetjes