Donderdag 19 september van Musoma naar Serengeti - Reisverslag uit Robanda, Tanzania van Arie en Dineke Veelen - WaarBenJij.nu Donderdag 19 september van Musoma naar Serengeti - Reisverslag uit Robanda, Tanzania van Arie en Dineke Veelen - WaarBenJij.nu

Donderdag 19 september van Musoma naar Serengeti

Door: Dineke

Blijf op de hoogte en volg Arie en Dineke

20 September 2019 | Tanzania, Robanda

We hadden de wekker voor vandaag op 5.15 gezet maar dat was niet nodig geweest want om 05.00 uur begon de imam al (schor) te zingen. Het leek wel of hij onder ons raam zat, zo hard. De douche was goed te doen alleen is het altijd even kijken hoe hij werkt. Het zijn altijd bijzondere constructies.

Om 7 uur vertrokken richting de Serengeti en dat was nog een behoorlijk eind rijden. De Serengeti is 14.800 km2 groot. Het staat op de werelderfgoed van UNESCO. Het Serengeti eco systeem, dus met alle aangrenzende parken, zonder hekken oid, is bijna 26.000 km2.

We waren nog een paar kilometer voor het park en toen zagen we al heel veel zebra’s lopen. Onze wens, toen we deze reis gingen boeken, was de grote trek van de gnoes te zien maar Caroline vertelde ons al snel dat we dat niet te zien zouden krijgen omdat zij had gehoord dat de gnoes in het noorden van de Serengeti zaten. Hoe groot was ons kippenvel moment toen wij opeens duizenden gnoes zagen lopen!!!! Niet te geloven!!! Ze waren dus weer op de terugweg omdat het hier enige tijd geleden geregend had en daardoor weer gras genoeg was. Het was een prachtig gezicht en je rook het ook. Als je niets verwacht is alles een kadootje!!!

Buiten bij de truck geluncht, en ons flink ingespoten met Afrikaanse parfum (deet). Dat lunchen mocht nog net voordat we echt de Serengeti in gingen. Daarna weer op pad en we zagen een hele groep leeuwen met welpen, zij speelden met de staart van hun moeder. Dat was heel leuk om te zien. Verder zagen we zo'n 200 stinkende nijlpaarden bij elkaar in een plas en heel veel andere andere dieren. Ongeveer 13 verschillende soorten.

Eind van de middag naar ons tentenkamp gereden. En dat is alweer een belevenis op zich. We hebben een fluitje gekregen omdat we in het donker niet alleen naar het restaurant oid mogen lopen. Dus toen we wilden gaan eten hebben we op het fluitje geblazen, een lacherig momentje, en daar kwam een bewaker met zoeklicht én………..een pijl en boog. (ik heb netjes gevraagd of ik een foto van hem mocht maken). Wij achter hem aan richting restaurant. Wij gingen bijtijds eten want Wim, Gerda, Arie en ik kregen de kans om een night gamedrive te maken. Althans wij waren de enigen van de groep die dat wilden doen. Caroline ging ook mee want die wil nog steeds het aardvarken spotten, wat nog nooit gelukt is.

Wij in een open jeep met twee gidsen, een chauffeur én een bewaker met geweer. Het was heel leuk om te doen. We gingen van de paden af door het groen. Zagen oa een springhaas, een soort kangoeroekonijn, mangoesten, genet kat en een hyena. Ook een paar nachtvogels zoals die “platte steenzwaluw” die we zo oneerbiedig noemen, die van een paar dagen geleden. Hij heet eigenlijk Slender tailed night jar, in het Nederlands nachtzwaluw.. Het is een prachtig vogeltje. Soms scheurden we achter een dier aan wat wel een beetje zielig was dat ze zo in het licht van de schijnwerper opgejaagd werden. De gids en chauffeur hadden er zeker zelf ook plezier in want de tocht zou twee uur duren en werd uiteindelijk ruim drie uur en waren we dus pas 23.15 uur terug bij de tent.!!! Lange dag geweest en morgen weer vroeg op. Helaas heeft Caroline nog steeds haar aardvarken niet gezien.