Etosha National Park (dag 2) - Reisverslag uit Okaukuejo, Namibië van Arie en Dineke Veelen - WaarBenJij.nu Etosha National Park (dag 2) - Reisverslag uit Okaukuejo, Namibië van Arie en Dineke Veelen - WaarBenJij.nu

Etosha National Park (dag 2)

Door: Dineke

Blijf op de hoogte en volg Arie en Dineke

02 Oktober 2016 | Namibië, Okaukuejo

Wat een dag hebben we vandaag gehad!!!

Maar eerst nog even het laatste nieuws van gisteren. Na het eten, Boboti deze keer, zijn we met bijna de hele groep weer naar de waterpoel gelopen. De temperatuur was heerlijk. De waterpoel werd verlicht met een beetje oranje licht want het was natuurlijk aardedonker. En wat zagen we? VIJF zwarte neushoorns. Ze waren daar aan het drinken en op de achtergrond lag een hyena. Prachtig natuurlijk en een heel bijzondere ervaring, want ondanks dat er best veel mensen stonden te kijken was het muisstil. Iedereen keek ademloos naar deze natuurfilm in het echt. Toen de neushoorns één voor één wegliepen kwam er opeens een jakhals in beeld. Óók water drinken, en die verdween net van het toneel toen er een luipaard kwam aangeslopen. En dat is kicken!!!!!! Heel de dag getuurd om dat dier te spotten en dan opeens………!!!!! Het is één van de dieren van de Big Five: de luipaard, olifant, leeuw, neushoorn en buffel. Hadden er dus vandaag 4 gezien. De buffel zal hier, in Etosha, niet lukken want die leeft hier niet.
We waren versleten maar die luipaard was de kers op de taart.

En dan vandaag: mooier dan gisteren kon het volgens ons niet worden. Dachten we……..

We zijn vandaag om 7 uur het park weer in gegaan. Vlak voor het moment dat we zouden vertrekken liep er een giraffe voorbij de ingang van ons camp. Iedereen wilde er mee op de foto natuurlijk.

De bomen en de grond zien hier gewoon wit van de stof door de droogte. Het heeft hier al drie jaar niet geregend en je begrijpt sowieso niet dat hier nog dieren kunnen leven.
We zagen na ongeveer een half uur rijden een witte neushoorn met jong. En ook dat is weer heel bijzonder want ze zijn best zeldzaam.

En dan opeens........ begint mama G. heel opgewonden te roepen want ze ziet een luipaard over de vlakte rennen. "On the left, on the left!!". Wij wisten niet hoe snel we bij het raam moesten komen. Het ging allemaal zo super snel dat er maar één man uit de groep (Peter) een foto heeft kunnen maken. Hij had dan ook wel een snelle camara. Heel de groep was even van de leg. Ha ha!!! Zelfs captain M. zat achterstevoren achter het stuur, terwijl hij reed, om de foto te zien die Peter trots aan iedereen liet zien. Dus.....we hebben wéér een luipaard gespot en de foto eerlijk gedeeld via Bleutooth. ;-)

Nu verder op zoek naar de Secretary Bird. We zagen nog drie leeuwen met welp en rennende giraffen en nog heel veel andere dieren. Teveel om op te noemen. Mama G. heeft echt arendsogen. Zij ziet zoveel van ver af. Heel handig want ze waarschuwt ons bijtijds waar ze wat ziet: “Elephant on the left" or " Oryx on the right”!
Ook nu was er weer een plasstop want we rijden uren over de vlaktes en drinken liters water om uitdrogen te voorkomen. Mama G. had ons gisteren al gewaarschuwd dat er hier, midden in de wildernis, natuurlijk niet iedere dag een toiletjuffrouw langs komt om de boel schoon te maken. Eerlijk gezegd komen ze maar 1x in de drie maanden langs!! Dus ook deze keer was het ogen en neus dicht en mikken maar! (Nou, het was hier denk ik lánger dan drie maanden geleden!).

Daarna zijn we naar de zoutpan gereden. Dat is een opgedroogd zoutmeer. Het is 4730 km2. Ene grote kale witte vlakte. Heel apart. Hebben daar ook een groepsfoto gemaakt. Nu was de kampeergroep toevallig ook bij de zoutpan en een paar van die groep hebben met de verschillende camera's van onze groep de foto's gemaakt. Degene die onze camera had wist niet van ophouden want wij hebben geloof ik wel tien groepfoto's! (Nou ja, kan ik rustig uitzoeken waar ik eens een keer zonder dichte ogen op sta.)
We hebben een super leuke groep en zelfs de crew zegt dat ze nog nooit zo’n leuke en makkelijke groep hebben gehad en dat we ook zoveel geluk hebben wat de dieren betreft want het hield nog niet op vandaag: we zagen nog een hele kudde olifanten bij een waterpoel en dan, na ongeveer 5 uur rijden zien we de Secretary bird!! Eindelijk!! Hij liep parmantig rond te wandelen en vloog daarna weg naar de andere kant van de weg. Gerda heeft er gelukkig een mooie foto van kunnen maken. Wim kon zijn geluk niet op en zat verder heel de rit met een glimlach op zijn gezicht. Verder zagen we nóg meer olifanten. Ik denk dat we ondertussen de perfecte foto wel hebben om in te lijsten. ;-). Ook zagen we regelmatig windhozen. Hele stofwolken worden de lucht in gedraaid door de wind.

Om 13.00 arriveerden we bij de lodge voor de komende nacht. Inchecken en naar de kamers. Na de lunch, nasi deze keer, zijn we ook hier op het camp naar de waterpoel gelopen. We waren het eerst niet van plan maar we zagen tijdens het eten opeens een hele kudde olifanten langs het hek lopen en die gingen naar de waterpoel. Dát konden we ons niet voorbij laten gaan. Nou het was echt prachtig! Het leek wel het paradijs. Olifanten in het water samen met spiesbokken, giraffen die langs de kant aan het drinken waren en springbokken liepen er om heen. Echt niet normaal!! Ook hier keken we ademloos en in stilte toe. Wat is de natuur toch mooi!

Na even wat uitgerust te hebben op de kamer zijn we met een kleine groep nog op safari gegaan met de truck. Ik had er eerst niet zoveel zin in. Het was weer erg warm en ik was moe. Bovendien had ik al zóveel dieren gezien deze dag. Maar goed, Arie, Gerda en Wim wilden wel dus ben ik ook maar meegegaan en daar heb ik absoluut geen spijt van gehad. We hadden een tijdje gereden en daar zagen we twee grote mannetjesolifanten onder een boom staan. Ik weer blij. Fabian, van het honeymoonstel, riep toen dat hij een neushoorn wilde zien en warempel: even later liep er een zwarte neushoorn vlak langs de weg. Daarna werd er geroepen dat we dan ook wel weer een leeuw wilden spotten. En jullie geloven het of niet…..we hebben er drie gezien! Dat was echt een natuurfilm maar dan live: Twee leeuwen lagen onder een boom en gingen op een gegeven moment naar het water om te drinken. Ze bleven daar verder aan de waterkant in de schaduw liggen maar bij dat water wilden ook impala’s en een giraffe drinken. Die durfden dat natuurlijk niet, met die leeuwen in de buurt. De impala’s kwamen op een gegeven moment wel steeds dichterbij en we hoopten dat we een aanval van de leeuwen te zien zouden krijgen maar helaas... De leeuwen hadden nog geen honger of ze vonden het te warm om te jagen. Langer wachten kon niet want we moesten ook nog weer helemaal terug naar de gate voordat die met zonsondergang ging sluiten. Maar de koek was nog niet op want op de terugweg zagen we ook nog eens drie hyena’s langs de kant van de weg lopen. We hadden echt een lucky day, zei mama G. Nou, dát zeker!!!

Terug op het camp even met ons vieren wat gedronken en geprobeerd alvast wat van deze bijzondere dag op papier te zetten. Om 20.15 bij de truck gegeten. Pompoen met koedoe deze keer en dat smaakte best. Koedoe lijkt wat op biefstuk. Ondertussen liep er een jakhals rond te struinen. Ramen toch maar goed dicht doen vannacht.
En we konden het niet laten: na het eten zijn we met z’n vieren toch nog weer even naar de waterpoel gelopen. Maar daar was niet veel meer te zien dan een neushoorn en een paar jakhalzen. Echt erg…….we raken al verwend.

Bijtijds terug naar de lodge. Arie dacht nog even een kopje koffie te zetten. Valt de stroom uit! (tja, er lagen ook al zoveel dingen op te laden dat de stoppen het niet meer aankonden). Helaas waren Wim en Gerda ook de pineut. Wim wilde net onder de douche en Gerda en ik liepen al in onze nachtjapon. Arie toen nog maar even naar de receptie gelopen en een half uur later hadden we weer stroom. Dat viel voor Afrikaanse begrippen best mee.

Morgen naar Windhoek. Wéér vroeg op. 450 km voor de boeg. Hopelijk hebben we dan weer wifi om de berichten te versturen. Waarschijnlijk gaat het in Botswana wel vaker gebeuren dat we geen wifi hebben.

• 05 Oktober 2016 - 17:04

Riet Van Der Werff:

Jeetje het kan niet op..........!!!!!!!