Van Khorixas naar Outjo - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Arie en Dineke Veelen - WaarBenJij.nu Van Khorixas naar Outjo - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Arie en Dineke Veelen - WaarBenJij.nu

Van Khorixas naar Outjo

Door: Dineke

Blijf op de hoogte en volg Arie en Dineke

30 September 2016 | Namibië, Outjo

Vandaag o.a. naar de Himba’s.

De lodge waar we vannacht hebben geslapen is weer heel anders dan de B&B van gisteren in Swakopmund. Die was best modern. Nu hebben we in een lodge geslapen die wel van leem leek gemaakt, met een rieten dak en er is veel hout gebruikt. Het ruikt ook bijzonder en eerlijk gezegd niet echt lekker maar we hebben wél lekker geslapen. Alleen ging de wekker wel weer erg vroeg af vanmorgen: 5.15 uur. Onder de douche, waar niet veel water uitkwam maar we friste er wel lekker van op.
Na het ontbijt bij de truck zijn we om 7.15 richting Petrified Forest vertrokken. Dat is een gebied met versteende bomen. Deze bomen zijn in de ijstijd meegevoerd vanuit centraal Afrika en hier, door de druk van het ijs op het hout, versteend doordat de mineralen in het hout zijn gekomen. Het is heel bijzonder om te zien. Je denkt dat er een boom ligt en het is gewoon steen. Dit is pas in 1950 ontdekt. De gids die ons daar rondleidde heet Barabas. We hebben daar heerlijk in de vroege morgen een wandeling gemaakt. Toen was de temperatuur nog lekker. Zagen ook nog de nationale bloem van Namibie: de Welwitchia. Die groeit alleen hier. Persoonlijk vind ik de Protea, de nationale bloem van Zuid-Afrika, mooier.

Daarna zijn we richting de Himba’s gereden na eerst nog wat inkopen te hebben gedaan om mee te nemen voor hen. Nou, de groep had aardig boodschappen ingeslagen. Wij hebben maismeel gekocht. Verder was er o.a. suiker, brood en rijst. Het was beter om zo iets mee te nemen dan zelf iets uit te delen, zei mama G. Dus geen snoepjes van Susanne, deze keer. We reden door een gebied waar we gewaarschuwd werden voor overstekende bosolifanten maar jammer genoeg niet gezien.

We waren om 12.00 uur bij de Himba’s. Erg bijzonder om te zien maar we voelden ons wel wat ongemakkelijk om daar zo in hun dorp rond te lopen en alles te bekijken. Ik weet wel dat ze daar op ingesteld zijn en met de verkoop van hun spulletjes wat verdienen maar toch…..En warm dat het was!! Boven de 40 graden. Zelfs de gids hier, Adam (we hebben de halve bijbel al gehad, haha) vond het erg warm. Vandaar ook die droogte. De luchtvochtigheid is hier maar 27 % en ons haar lijkt wel touw. (Althans dat van Gerda en mij. De mannen hebben niet zoveel natuurlijk). De Himba vrouwen hebben alleen een rokje aan en dragen veel sieraden. Ze wonen in hutjes gemaakt van hout, leem en poep van dieren. En dat was ook wel te ruiken.

Terug bij de truck in de schaduw gezeten. Mama G. en Dominique hadden ondertussen voor de lunch gezorgd: Pita broodje met gehaktmengsel en sla. Het smaakte weer heerlijk. Toen nog ongeveer 130 km te gaan. Volgens mij heeft toen iedereen in de truck een dutje gedaan. Gewoon door het gehobbel en de warmte.
We kwamen half de middag bij onze lodge in Outjo aan. Maar wat bleek: het was overboekt!!! Mama G. bleef kalm en vrolijk en we zijn toen maar doorgereden naar een andere lodge. Gelukkig konden we daar wél terecht en eerlijk gezegd vind ik het hier nog leuker dan daar waar we niet meer terecht konden. We slapen nu in een soort van Hans en Grietje huisje, maar dan zonder snoep. Heel knussig.
Wim, Gerda, Arie en ik zitten nu bij de bar te relaxen en, onder het genot van een koud biertje en wijntje, te internetten. Anderen hebben even een duik in het zwembad genomen. We hebben nog even de tijd voordat we bij de truck gaan dineren. Dat is zó relaxed! Heerlijk in de open lucht en we hoeven helemaal niet na te denken wat we vandaag weer eens zullen eten. Gelukkig hebben we een groep die heel makkelijk is en alles eet wat er voorgezet wordt en het allemaal nog lekker vindt ook. Helemaal geen zeurpieten wat het eten betreft. (Sowieso geen zeurpieten in de groep).

Vanavond hebben we mieliepap (maispap) gegeten met tomatensaus en kool in pindakaas. Echt Afrikaans en het was erg lekker. Ook nog kip en braadworst erbij.

Morgen naar Etosha. Hopelijk olifanten spotten!!!

• 01 Oktober 2016 - 13:06

Alexander:

Vanmiddag even bijgelezen, had er nog geen tijd voor gehad.
    Wat een fantastische verhalen! Hopelijk komen jullie vandaag de olifanten tegen in Etosha.
    Veel plezier!